FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2019

Sambo vägrar ge tillbaka egendom

Hej,

Jag och min flickvän har bott tillsammans utan att jag varit skriven på hennes adress. Jag köpte en tv med surround-system till familjen och denna placerades i hennes vardagsrum. Nu är relationen över på hennes initiativ och nu hävdar hon att sakerna var hennes julklapp och att hon inte tänker ge tllbaka den. Vidare så säger hon att hennes barn kommer backa upp hennes story så jag kan lika gärna lägga ner mina anspråk. Vad finns det för lagrum i detta fallet?. Jag har betalat sakerna och mitt samsung-konto är synkat mot tvn. Måste jag polisanmäla henne och vad är mina chanser? Det handlar om kapitalvarot för 30 000:-

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag skulle nog våga mig på att säga att ni varit sambor med reservation för en något knapphändig information i detta avseende.

Vad en sambo är för något är nämligen lite löst formulerat och kräver inte nödvändigtvis att båda parter är skrivna på samma plats, man kan vara permanent sammanboende ändå. Till slut blir det sammanlagda omständigheter som säger huruvida ett par är sambor eller inte.

Men om vi nu utgår från att ni varit sambor så är den egendom som enligt sambolagen (SamboL) 3 § kan räknas som samboegendom gemensam bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Man lägger stor vikt vid vad som införskaffats just för gemensamt bruk, vilket ditt inköp verkar ha varit.

Nästa del i din situation blir då hur ni ska fördela samboegendomen. Detta ska göras genom en bodelning om den ena parten begär det enligt 8 §. Då beräknas båda parters samboegendom. Det finns dock möjlighet för parterna att själva komma överens om hur man ska fördela en bodelning. Så går ditt ex inte med på att dela lika, alltså att hon ger dig halva värdet eller ge tillbaka tv:n så finns alltid möjligheten att kräva en fullständig bodelning.

Skulle ditt ex vägra har du rätt att kräva en bodelningsförrättare enligt 26 § som hänvisar till äktenskapsbalken 17 kap. Du ansöker då hos tingsrätten att få en utomstående person som går igenom era tillgångar och skulder och gör en bodelning efter konstens alla regler. Kostnaden betalas av er båda samfällt.

Det som blir svårt för mig att snabbt och snärtigt svara på när det gäller en bodelning är att man tar fler saker i beaktande, t ex längden på relationen skulle kunna göra att du har större rätt att behålla din egendom. Du kanske skulle vinna mer på en fullständig bodelning eller så skulle du förlora på det. Allt beror på vilka övriga tillgångar och skulder som finns.

Förhoppningsvis har du i alla fall fått lite råd på vägen och skulle du behöva mer hjälp så boka en rådgivning hos oss på www.lawline.se/boka

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare