Sambo som ärver med fri förfoganderätt

Min farbror var sambo. När min farbror dog lästes ett testamente upp, som skrivits gemensamt av de båda ochsom innebar att min kusin är huvudarvinge. Dock står det att den överlevande ska ärva den andra med fri förfoganderätt. Nu har sambon avlidit och nu visar det sig att hon gett hus och övriga tillgångar i gåva till en väns barn. Kan man göra så? Ingen släkting efter min farbror har blivit kallad eller varit med om någon bouppteckning efter min farbrors sambo. Gäller inte inte det testamente som skrev när min farbror levde längre?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om du undrar över vad testamentet inneburit och vad som nu händer efter att din farbrors sambo har dött.

Arvsreglerna finns framförallt i Ärvdabalken. Jag utgår i mitt svar från att testamentet är giltigt (det uppfyller alltså kraven i Ärvdabalken 9 kap och 10 kap).

Rätten till laglott
Av din fråga framgår inte om din kusin är barn till din farbror eller inte. Detta är av särskild betydelse eftersom sambos inte ärver varandra. Som utgångspunkt gäller att det är den avlidnes bröstarvingar som får ärva i första hand. Med bröstarvingar menas i första hand den avlidnes barn (Ärvdabalken 2 kap 1 §).

Arvet delas som utgångspunkt upp lika mellan bröstarvingarna så länge det inte finns ett testamente. Däremot har bröstarvingarna alltid rätt att begära ut sin laglott, vilket är hälften av det arvet den skulle få om det inte fanns något testamente (Ärvdabalken 7 kap 1 §).

Fri förfoganderätt
Enligt testamentet har din farbrors sambo ärvt egendom med fri förfoganderätt. Detta innebär att när sambon dör så kommer egendomen tillfalla din farbrors legala arvingar. Det här brukar kallas för efterarv. Om någon ärver något med fri förfoganderätt finns det en begränsning och det är att det inte går att testamentera bort egendomen till någon annan. Det går dock att ge bort egendom i gåva.

För att beräkna vad efterarvet kommer att bli måste det först beräknas vilken kvotdel som efterarvet ska baseras på. Detta är beloppet som har testamenterats bort med fri förfoganderätt delat med den efterlevandes sambons hela innehav. Då får du ut hur stor andel av sambons egendom som din farbrors arvingar har rätt att få ut i efterarv när sambon dör. Efterarvet är alltså inte bundet till en viss egendom utan till en viss andel av egendomen.

Sammanfattning
För att sammanfatta så beror verkningarna av testamentet dels på om det finns några barn till den som dör. I så fall har barnen rätt till sin laglott. Angående den fria förfoganderätten begränsas den främst genom att den egendomen inte går att testamentera bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare