Sambo har ingen arvsrätt

Hej.

Vi är 3 syskon som undrar hur det blir när vår mamma kommer gå bort. Hon bor i dagsläget i ett hus som hon köpte tillsammans med våran far för massa år sedan. Idag bor hon med en sambo och de har inga gemensamma barn. Men vi tror att hennes sambo har lagt lite pengar på huset för utbyggnad av huset, men det är inget vi är helt säkra på.

Jag har några frågor;

Vad har min mammas sambo rätt till vid eventuellt dödsfall?

Om våran mamma skulle sälja sitt hus innan hon har avlidit och hon köper/hyr en lägenhet, och vår mor betalar lägenheten men sambon flyttar in samtidigt. Vad har vår mammas sambo för rättigheter då?

Jag bor tillsammans med en sambo (inga gemensamma barn, men han har barn sedan tidigare) hen köpte sitt hus i tidigare äktenskap. Om hen skulle gå bort har då hens barn rätt till mina pengar jag ärvt av mina föräldrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har ställt flera frågor så jag kommer att svara på dem en i taget.

Din första fråga är vilken rätt din mammas sambo har ifall hon skulle avlida.

Som sambo har man inte någon arvsrätt. Istället kan sambon begära en bodelning inom ett år från dödsfallet (8 § sambolagen). I en bodelning ska bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk ingå, detta kallas för samboegendom (3 § sambolagen). I och med att din mamma redan ägde huset då hon blev tillsammans med sin sambo utgör huset inte samboegendom och ska därför inte ingå i en eventuell bodelning. Det är du och dina syskon som kommer att ärva huset istället.

Ifall din mamma däremot skulle sälja huset och köpa en lägenhet till sig och sin sambo kommer lägenheten anses vara förvärvad för gemensamt bruk. Vid en bodelning kommer därför lägenheten att ingå. Vid en bodelning ska egendomen delas lika mellan samborna och din mammas sambo har därför rätt till hälften (14 § sambolagen). Det kan även vara så att din mammas sambo har rätt att ta över lägenheten om han är i behov av att få bo kvar, men i så fall måste han betala ersättning till dödsboet för din mammas halva (16 § sambolagen).

Om din sambo skulle gå bort gäller samma som tidigare, d.v.s. att du inte har någon arvsrätt. I och med att huset är köpt i din sambos tidigare äktenskap ska huset inte heller ingå i en bodelning utan det blir sambons barn som får ärva huset. Din sambos barn har dock ingen rätt att kräva något av dig. De har inte någon arvsrätt efter dig och i och med att du inte är deras förälder är du inte underhållsskyldig.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare