Sambo får arvsrätt genom testamente

Hej.

Jag och min sambo ska köpa en bondgård och vi undrar vad som händer om någon av oss skulle dö. Vi har inga barn.

Jag har hör att föräldrar eller syskon kan kräva den avlidnes del. Stämmer det?

Vad ska man vända sig för att se till att den andra inte ska bli drabbad?

Finns det något annat man ska tänka på om man har köpt egendom tillsammans och är sambos?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambos har ingen arvsrätt efter varandra. Om du dör kommer din sambo alltså inte automatiskt att ärva något efter dig.

Om du dör kan din sambo begära en bodelning där bondgården kommer delas lika mellan ditt dödsbo och din sambo. Din sambo får då hälften och dina arvingar (din familj) får den andra halvan.

Om du inte vill att detta ska hända bör du skriva ett testamente där du tillskriver din halva av bondgården till din sambo vid din död. Det är det enda sättet för dig att göra så din sambo, och inte din familj, ärver din del av bondgården.

För din sista fråga kan jag nämna att bostad och bohag som ni köper ihop som sambos blir så kallad samboegendom. Sådan egendom ska delas mellan er vid en eventuell bodelning. Om ni inte vill att någon viss samboegendom inte ska delas lika mellan er vid en eventuell bodelning kan ni skriva ett samboavtal.

Det viktiga för dig i nuläget är i alla fall att skriva ett testamente där du tillskriver din sambo din halva av bondgården. På så sätt kommer din familj inte att ärva din halva av bondgården.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare