FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2019

Sambo - Bodelning

Hej. Jag och min sambo ska separera. Jag köpte huset för mina pengar. Först var planen att flytta in själv men sen blev ändå att vi flyttade ihop med våran son.

Hon har fått in pengar på sitt konto lön/CSN men hon försöker hela tiden att undanhålla det. Så hon betalar inget alls verken för boende, barnomsorg, räkningar och mat. Hon spenderar pengarna på annat och vägrar visa mig konto och liknande. Detta har pågått en längre period.

Nu när vi ska dela på oss så kräver hon en stor summa pengar som motsvarar halva värdet på huset.

Vad står det i lagen och vad kan jag göra för att förlora så lite som möjligt på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen - definition

Eftersom ni var sambos, så är det sambolagen som gäller. Med sambos menas att två personer i ett förhållande som stadigvarande bor tillsammans, 1 § sambolagen. Samboförhållandet upphör exempelvis när någon av samborna flyttar isär, 2 § sambolagen. I ditt fall är det detta som har hänt.

Bodelning enligt sambolagen

Enligt 8 § kan bodelning ske mellan samborna, om någon påkallar bodelning. Det betyder att all egendom som är samboegendom kommer att delas lika mellan samborna. Det är exempelvis hus och om ni köpt en TV tillsammans osv. Samboegendom är all den egendom som man har köpt tillsammans för gemensamt bruk. Men det framkommer av 8 § sambolagen att bodelning ska påkallas senast ett år från det samboförhållandet upphörde. Det krävs därmed att man påkallar bodelning inom ett år för att bodelning ska ske enligt sambolagens regler. Om bodelning inte påkallas vad händer då? Jo, sambolagen är inte längre tillämplig och det betyder helt enkelt att ni kommer att dela upp egendomen som om ni vore två kompisar som bott ihop, alltså att var och en tar det som den personen äger. Helt enkelt, det man äger tar man med sig. Man får därmed helt enkelt i sådana fall komma överens om saker och ting som man köpt tillsammans.

Huset – gemensam egendom?

Frågan som återstår är om huset anses vara samboegendom. I 3 § sambolagen framgår det att bostad och bohag utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning. Jag har för lite information för att avgöra om bostaden är förvärvad för gemensam användning. Det jag kan säga är att tanken först som du säger var att flytta in där själv och att du därmed förvärvat den för ditt egna syfte. Men man kan även tolka det som eftersom ni flyttade in där gemensamt att huset är förvärvat för gemensam användning. Det ska dock sägas om du flyttade in där innan och bodde innan hon flyttade in skulle jag säga att syftet var inte att huset köptes för att det skulle användas för gemensam användning. Det betyder om man köpte huset för egen användning och sedan flyttade en person in, sambo, så anses det inte vara samboegendom enligt lagens mening.

Jämkning

I 15 § sambolagen framgår det att jämkning kan ske med hänsyn till samboförhållandets längd, men även ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt är oskäliga. Det betyder att om det inte är skäligt att dela lika, som framgår av 14 § sambolagen, kan en jämkning eventuellt göras. Enligt förarbetena kan en jämkning ske om förhållandet har varat i mindre än 5 år och det jämkas på samma sätt som det görs i äktenskap, med gifträttstrappan. Gifta i ett år 20 % och gifta i 2 år 40 % osv. De övriga omständigheterna och ekonomiska förhållanden är svårt för mig att svara på med de omständigheter jag har och den uppgift jag har här på Lawline.

Om du vill ha mer hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer än det jag gjort här ovan, så har vi väldigt duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa dig. Självklart förstår jag att det är segt att behöva betala en så stor summa pengar när hon inte varit med och köpt huset! Det ska även säga att hon är lika skyldig hon att betala underhåll för barnet, det är varje förälder skyldig till. När det gäller räkningar och annat som hör till huset är tveksamt om hon ska behöva betala om hon inte bor kvar. Hoppas allt löser sig!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare