Sambo arvsrätt

Gäller "sitta i orubbat bo" till en efterlevande i ett samboförhållande utan avtal?

Lawline svarar

Hej! tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor ärver inte varandra. Detta innebär att om parterna i ett samboförhållande vill att den efterlevande sambon ska kunna bo kvar i de gemensamma bostaden måste detta avtalas, vilket kan göras genom att man upprättar ett inbördes testamente.

Som efterlevande sambo har man dock ett skydd i form av den lilla basbeloppsregeln vilken återfinns i 18 § 2 stycke sambolagen. Denna innebär att den efterlevande har rätt till att få samboegendom till ett värde av två prisbasbelopp.

Sammanfattningsvis

Sambor ärver inte varandra och har därmed inte rätt att bo kvar i de gemensamma bostaden om den inte kan köpa ut dödsboet. Det är möjligt att upprätta ett testamente som gör att dem efterlevande får rätt att bo kvar.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare