FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/05/2018

Samband mellan svensk rätt och internationell rätt

Hej! Jag undrar hur sambandet mellan internationell rätt och svensk rätt är?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns många samband med mellan svensk rätt och internationell rätt. Det kan på enklast sätt delas upp i två områden:

Internationell privaträtt
Enkelt förklarat handlar det om privata aktörer (företag eller privatpersoner) som på något sätt hamnar i en tvist med varandra. Det viktiga för att det ska ses som internationell rätt är att parterna är från olika länder. Exempelvis kan det handla om en arvstvist där en person har dött i Sverige och har släktingar/arvingar i både Sverige och ett annat land. Tvisten får då en internationell koppling men sköts i regel enligt svensk rätt.

Folkrätt
Detta handlar istället om internationell rätt där det är stater som är aktörerna. T.ex. kan den svenska regeringen skriva på olika internationella konventioner (tänk t.ex. en FN-konvention). Konventionerna kan sedan på olika sätt föras in i svensk rätt. Exempelvis har den så kallade Europakonventionen om mänskliga rättigheter gjorts till svensk rätt genom en speciell lag.

Som du märker finns det många samband och svaret på din fråga blir därför väldigt allmänt hållet.

Jag hoppas ändå att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare