FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/07/2019

Sålt vara på Facebook, kan köparen kräva pengar tillbaka och påstå fel på vara?

Hej.

Jag sålde ett ps3 spel via fb. Jag skickade det den 20 juni. Idag (8 juli) skriver köparen att spelet inte fungerar som den ska och vill ha ett spel som fungerar...

Jag har pluggat juridik 1 så jag har lite kunskap i köplagen m.m.

Det stämmer väl att köparen inte kan kräva pengarna tillbaka nu när det har gått så många dagar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att ni båda är privatpersoner i och med att du nämner köplagen (KöpL).

Det är erat avtal om ni har något som först och främst gäller. Sedan tillämpas köplagen.

Det finns reklamationsrätt i 32 § KöpL, men det beror på vad det är för fel som köparen åberopar som avgör vad köparen kan ställa för krav på dig. Således kan jag inte bedöma om köparen har rätt till ersättning, utan det blir tingsrätten som ni får vända er till om ni inte kan komma överens själva. Ett tips är att kolla med ditt försäkringsbolag om du har rättsskydd ifall ni tar det vidare till domstol.

Det bästa är om ni kan lösa det själva, eftersom det kan bli dyrt att ta det till rätten p.g.a. rättegångskostnader.

Jag hoppas ni löser det!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare