Säljares ansvar för fel i fastighet

Hej vi har köpt ett hus och lagt handpenning för snart 6 månader sen , nu tre veckor innan överlåtande ringer säljaren och säger att golvvärmen i badrummet har gått sönder, badrummet blev renoverat 2000 . Han erbjöd sig då montera ett element istället . Vad gäller i detta fall ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av fastighet gäller reglerna i 4 kapitlet Jordabalken som du finner här (se särskilt 11 § och 12 § och 19 c §).

Fram till tillträdesdagen är det säljaren som ansvarar för fel i fastigheten. Att handpenningen redan är betald spelar ingen roll i frågan. Säljaren har ingen skyldighet att avhjälpa felet såsom din säljare har erbjudit att göra. Som köpare har ni däremot rätt till avdrag på köpeskillingen om felet har orsakat en minskning av fastighetens marknadsvärde vid tillträdesdagen. Om exempelvis felet har orsakat att marknadsvärdet har sjunkit med 10 % har köparen rätt till ett prisavdrag med 10 % från den avtalade köpeskillingen.

Antagligen ökar golvvärmen fastighetens marknadsvärde mer än vad elementen gör. Om ni därför kräver av säljaren att få avdrag på köpeskillingen kommer ni förmodligen få ett större avdrag om ni samtidigt avböjer säljarens erbjudande om att installera element. Accepterar ni däremot erbjudandet och kräver avdrag kommer avdraget förmodligen inte att uppnå ett lika stort belopp eftersom marknadsvärdet på fastigheten då inte kommer att sjunka lika mycket.

Alexander AhlfontRådgivare