Säljarens rätt till flera reparationsförsök

2020-11-13 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej jag har ringt kundsupport gällande en data jag köpt som krånglar. De hänvisade till att företaget har 3 gånger på sig (enligt konsumentlagstiftning) att försöka fixa varan innan jag får en ny, stämmer det? Vart i lagboken står det? Datorn är en månad gammal, köpte den på apple.com.
SVAR

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt konsumentköplagen kan ett företaget vid fel på en vara avhjälpa felet på egen bekostnad (27 § KKöpL). Att företaget har tre gånger på sig är inget som står uttryckligen i lagen utan är en etablerad praxis från allmänna reklamationsnämnden, du kan läsa mer om det här.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia Slovak
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1103)
2020-12-03 Måste jag betala en vara som till slut anländer trots att köpet har hävts på grund av dröjsmål?
2020-11-30 Hund med ''dolda fel''
2020-11-29 Bilförsäljaren har gett fel uppgifter om bilens service?
2020-11-28 Kan en köpare reklamera fel om garanti inte längre gäller?

Alla besvarade frågor (86905)