FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/11/2018

Säljaren undanhöll torktumlarens verkliga ålder. Varan började läcka. Får jag häva?

Hej,

Köpte en torktumlare på blocket av en privatperson för 1600 kr. Enligt säljaren var den ett år gammal och fungerade utan problem. Vid provkörning en vecka efter köpet läcker den vatten på grund av en slarvigt utförd reparation och visade sig vara tillverkad v23 2013 det vill säga drygt 5 år gammal. Har jag rätt att häva köpet med hänvisning till fel i vara?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en privatperson köper en vara av en annan privatperson så blir köplagen (KöpL) tillämplig.

Är det fel i vara?

En vara anses vara felaktig om den inte överensstämmer med de avtalade egenskaperna, 17 § 1 st. KöpL. Det anses vara ett fel om säljaren, före köpet, lämnat uppgifter om varans egenskaper (t.ex. ålder) och om dessa uppgifter har inverkat på köpet, 18 § 1 st. KöpL.

I 18 § 2 st. KöpL anges att säljaren inte är ansvarig för ett fel denne inte kände till. Det är dock ganska hårda krav för att säljaren får gå fri från ansvar. Den bedömningen får man göra från fall till fall. Eftersom jag inte känner till omständigheterna i ditt fall så kan jag inte göra en bedömning om huruvida säljaren kan gå fri från ansvar eller inte.

Alltså: om säljaren före köpet hävdade att torktumlaren var ett år gammal trots att den egentligen var fem år gammal så anses det vara fel i vara.

Hur långt sträcker sig min undersökningsplikt före köpet?

För att få åberopa fel i vara så ska köparen ha undersökt varan ordentligt före köpet.

En köpare har en långtgående undersökningsplikt. Om köparen inte undersöker varan ordentligt, så går säljaren fri från ansvar, se 20 § KöpL. Men det finns ett undantag: om säljaren uppträtt i strid mot tro och heder. Men detta undantag tillämpas restriktivt. Om du ändå vill åberopa undantaget så är det du som ska visa att säljaren agerat i strid mot tro och heder.

Men köparen kan, om denne undersöker varan direkt efter köpet, åberopa fel i vara, se under rubriken nedan.

Hur långt sträcker sig min undersökningsplikt efter köpet?

Enligt 31 § KöpL så ska köparen undersöka varan direkt efter avlämnandet. Du provkörde maskinen en vecka efter köpet. Här får du argumentera för att din undersökning genomfördes direkt efter köpet. Om undersökningen genomförs direkt efter köpet och det uppvisas ett fel så kan köparen gå vidare med en reklamation.

Reklamation och påföljder

Om köparen upptäcker ett fel i vara (som du gjorde när du provkörde maskinen) så ska köparen reklamera inom skälig tid, 32 § 1 st. KöpL.

Om du har reklamerat inom skälig tid, visat att det är fel i vara samt att du har uppfyllt din undersökningsplikt, så kan du göra påföljder gällande. Du kan kräva avhjälpande, 34 1 st KöpL. Säljaren har i sin tur rätt att erbjuda avhjälpande eller omleverans, 36 § KöpL. Först om avhjälpande eller omleverans inte kan bli aktuellt (t.ex. om säljaren inte vill bekosta en reparation eller en ny torktumlare) eller om det inte sker inom skälig tid efter reklamationen, så får du kräva hävning eller prisavdrag, 37 § 1 st KöpL.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare