Säljaren felansvar avseende begagnad bil

Hej!

Jag har nyligen köpt min första bil (begagnad), och fick genast problem med den. Jag köpte bilen från en bilfirma som i sin annons till bilen skrev om allt som fanns i bilen. Jag märkte dagen efter köpet att bilens AC/klimatanläggning inte fungerade som den skulle, trots att det i annonsen, står att bilen är utrustad med det tidigare nämnda. Jag personligen känner att det är ett dolt fel som säljaren misslyckats med att upplysa mig om. Jag kontaktade bilfirman och frågade hur han såg på saken och hur han ville lösa situationen. Säljaren gick då in i ett defensivt läge och ansåg inte att det var hans ansvar. Han påstod att det var mitt ansvar att se till att allt funkade. Till viss del håller jag med, men samtidigt är det väl, (så vitt jag förstått) säljarens plikt att upplysa om de fel som bilen besitter. Det jag vill veta är vad som gäller i denna situation, har jag någon rätt eller är det bara att bita i det sura äpplet och släppa det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du, som konsument, har köpt en vara av en näringsidkare är konsumentköplagen tillämplig, 1 § KköpL. Konsumentköplagen hittar du här.

Eftersom det stått i annonsen att bilen är utrustad med AC kan du som konsument med fog förutsätta att denna fungerar som den ska, och att den inte gör det innebär att bilen ska anses felaktig, 16 § KköpL.

Säljaren svarar för fel som funnits när bilen avlämnats, även om felet visar sig först senare, och fel som visar sig inom 6 månader från avlämnandet ska alltid anses ha funnits vid överlämnandet om inte säljaren visar det motsatta eller att det av någon anledning är omöjligt att felet skulle ha funnits redan vid överlämnandet, 20-20 a §§ KköpL.

Enligt 22 § KköpL har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Hävning kan dock endast komma ifråga om felet är väsentligt för dig (29§), och även om du kräver någon annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har säljaren alltid rätt på egen bekostnad vidta sådan åtgärd (27§).

Sammanfattningsvis ansvarar alltså i ditt fall säljaren för att AC:n fungerar på bilen du precis köpt. Om säljaren fortsätter vägra avhjälpa felet skulle jag rekommendera dig att anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det gör du enklast via deras hemsida som du hittar här.

Hoppas du fått svar på dina fråga och lycka till!

Mvh

Anna BackmanRådgivare