FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/11/2020

Säljaren ännu inte skickat jackan så vad för rättigheter har jag?

Hej, jag har köpt en jacka på Tradera men misstänker att säljaren tänker blåsa mig. Betalade varan den 9:e november och idag, 23:e november, har säljaren ännu inte skickat jackan. Säljaren sade den 18:e november att jackan skulle postas senast idag (23:e november), har frågat idag om hen har postat men inte fått ett svar...

Har jag några rättigheter gällande detta och isåfall, vilka? Har jag rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Då det är ett köp mellan två privatpersoner blir köplagen (KöpL) tillämpbar och sedan blir också brottsbalken (BrB) tillämpbar om det kommer sig till personen försöker lura dig på pengar.

Jag kommer att utgå ifrån att ni har ett köpekontrakt att utgå ifrån.

Köprätt:
Då ni har bestämt att personen skall senast skicka jackan den 23 november och om den skickas efter det blir varan i dröjsmål (22 § KöpL). Då får du som köpare rätt att kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (23-29 §§ KöpL). Då kan du kan du ha rätt att häva köpet (25 § KöpL) dock kräver det att det är av väsentlig betydelse för dig och säljaren bör ha insett det. Sedan skulle du kunna ha rätt till skadestånd om du skulle ha lidit av till följd att du inte fick tröjan levererad till dig (27 § KöpL).

Straffrätt:
Då du tror att personen försöker lura dig så är det en fråga om bedrägeri (9:1 BrB) och om du misstänker att är det ska du anmäla det till polisen.

Min rekommendation:
Då den här försäljningen gjordes via Tradera är min rekommendation att du i första hand kontaktar dig i första hand till dem då de har säkert erfarenheter av detta. Då kan de säkert hjälpa dig på snabbare och effektivare då köpet gjordes via deras sida. Sedan efter det kan vända dig till polisen för en anmälan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare