FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/10/2017

Säljare skickat felaktig vara efter konversation via sms

Hejsan!

Har köpt samlarkort av en annan privatperson.

I samtalet som vi haft via sms framgick det enligt säljaren att allt var i bra skick, inga falska kort och om jag var missnöjd så skulle jag få tillbaka mina pengar.

Jag swisha honom 1000kr + frakt kostnad på 100kr.

Jag fick hem ett paket med en massa lösa kort, slitna och repiga vissa kort saknades fanns även ett par falska kort och en pärm som skulle följt med fanns inte heller.

Jag hörde av mig direkt och förklarade att jag var väldigt missnöjd med det hela.

Han påstår då att köpt är köpt och han inte har pengar att betala tillbaka.

Efter många försök att få löst det oss emellan så har han slutat svara nu.

Detta har gjort mig fruktansvärt förbannad hur man kan hålla på på detta vis, jag anser att det är avtalsbrott, falsk marknadsföring och bedrägeri.

Frågan är då hur kan man lösa en sådan situation?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fel i varan

Eftersom både du och säljaren är privatpersoner, gäller köplagen i detta fall. Det tycks enligt din fråga, som att det är fel i varan (17 § köplagen). En vara är nämligen felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. I ditt fall var det högst rimligt att du kunde förutsätta, att korten inte skulle vara repiga, slitna, falska, samt att pärmen skulle ha följt med.

Du har i detta fall rätt till att häva köpet (39 § köplagen). Hävning kan aktualiseras om felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

En alternativ följd av fel i vara är prisavdrag (37-38 § köplagen). Prisavdraget ska i sådana fall motsvara skillnaden mellan vad du betalade för korten och vad korten faktiskt är värda i sitt felaktiga skick.

Bevisning

Eftersom du påstår att varan är felaktig, är det du som har bevisbördan, alltså du måste visa att varan är felaktig. Oftast är det svårt att bevisa köp mellan privatpersoner. Men eftersom ni fört er konversation via sms, så finns det skriftliga bevis att tillgå. I en eventuell process skulle det alltså finnas möjlighet att bevisa att varan är felaktig.

Råd

Meddela säljaren en sista gång att varan är felaktig, eftersom den avviker från vad du med fog hade att förutsätta och att du vill häva köpet. Om denne ändå inte accepterar detta, kan du stämma henne i tingsrätten. Processer i domstol kan dock ta tid och kostar oftast mycket pengar. Pengarna får visserligen motparten betala om du vinner målet, men du riskerar dock att få betala både stämningsavgiften och eventuella ombudskostnader om du förlorar målet. En process i domstol innebär nämligen alltid en risk för att man förlorar och det handlar egentligen inte om vem som har rätt, utan om vem som får rätt. Det är upp till dig om du anser att du har en bra chans att vinna och är villig att lägga tiden och energin på att driva en process.

Jag rekommenderar att du bokar tid med en av våra jurister om du är intresserad av att stämma in. Du kan boka tid på http://lawline.se/boka.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare