Sälja huset? - innebörd fri förfoganderätt

Hej

Min make avled i maj och han har en dotter. I vårt testamente står det att den som överlever ska ha "fri förfogande rätt" då undrar jag att när jag ska sälja huset så här jag väl rätt att sälja till vem jag vill och när jag vill? Utan att dottern ska godkänna det med sin namnunderskrift. Laglotten får hon ju ut ändå. Hon har väl inte med att göra hur jag gör med huset?

Enligt juristen som har hand om bouppteckningen så kan jag inte göra vad jag vill med huset utan att hon ska godkänna det. Fri förfogande rätt har väl nån betydelse?? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Fri förfoganderätt innebär att mottagaren fritt kan disponera över egendomen, men inte testamentera eller ge bort det. Det betyder normalt att man kan sälja egendomen utan att något samtycke inhämtats. En förutsättning är däremot att arvskiftet är genomfört. Annars ingår egendomen i dödsboet.

En kollega har besvarat en liknande fråga. För mer ingående beskrivning, se här https://lawline.se/answers/efterlevande-makes-ratt-att-salja-egendom.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare