FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/06/2020

såld i befintligt skick via auktion

Hej,

Jag har sålt en fullt fungerande mobiltelefon via Tradera via så kallad auktion. Telefonen hade inga kända skador och fungerade felfritt. När köparen fått varan meddelar han mig om ett skramlande ljud i telefonen och om jag känt till det. Jag svarar nej eftersom det är för mig helt okänt. Jag frågar köparen om han tappat eller skadat telefonen men han nekar. Jag rekommenderar då köparen att reklamera hos fraktbolaget trots att varan var väl förpackad. Fraktbolaget avvisar reklamationen. Säljaren vill då häva köpet. Jag nekar eftersom telefonen var (och är, förutom ett skramlande ljud) fullt fungerande. Jag vill inte ha en vara som är trasig åter. Köparen hotar då med polisanmälan och domstol. En vecka efter det sista meddelandet får jag information om att köparen lämnat in telefonen för service och där har man konstaterat att batteriet sitter löst. Köparen lämnar in telefonen och kontaktar mig och vill att jag ska stå för servicekostnaden. Jag erbjuder mig att stå för halva kostnaden av good-will eftersom det inte är möjligt att veta när och hur detta inträffat. Mitt good-will erbjudande avvisas av köparen. Jag undrar nu hur jag ska se på saken framåt: Vad är jag ålagd att göra och vilka möjligheter har jag? Tacksam för er hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning förstår jag det som att köparen av telefonen vill att du ska betala kostnaderna för reparationen av telefonen. Köparen verkar ha riktigt många olika krav under händelseförloppet men jag kommer utgå från det senaste kravet när jag besvarar din fråga.

Eftersom detta berör köp mellan två privatpersoner kommer vi att beröras av köplagen.

Eftersom du själv säger att varna såldes på aktion på tradera, blir 19 § köplagen 2 st tillämpligt. Denna säger att en vara ska anses ha blivit såld i befintligt skick om denna säljs på aktion och varan ska endast anses felaktig om det utifrån pris och andra omständigheter är en betydligt sämre vara än vad köparen hade kunnat förutsätta. Därför blir priset avgörande för bedömningen om ett löst batteri ska anses som ett fel på en vara och om då köparen har rätt att kräva dig på ersättningskostnaderna enligt 34 § köplagen. Om telefonen såldes för en väldigt billig peng borde köparen inte ha rätt att kräva dig på ersättning av den anledningen att ett löst batteri är en försämring som man bör kunna räkna med finns med i köpet. Om telefonen såldes till ett högt pris i förhållande till ursprungsvärdet kan dock köparen ha rätt att kräva dig på ersättning enligt 34 § köplagen.

Hoppas de var svar på din fråga, Mvh.

Oscar RudénRådgivare