Sakskada i tjänst

Hej!

Min bil stod parkerad på vår personalparkering när en av företagets soptunnor blåste omkull och orsakade en buckla i dörren på bilen. Parkeringen är i närheten av vår lagermottagning och en rimlig slutsats är att en anställd ställt soptunnan på fel ställe. Detta är direkt utanför mitt och min kollegas fönster och vi såg när det inträffade.

Då jag leasar min bil måste alla skador åtgärdas innan vi lämnar tillbaka den vilket medför en ganska stor kostnad för mig.

Är min arbetsgivare skyldig att stå för ersättning/reparation av skadan?

Hur går jag tillväga om de "vägrar" tillmötesgå detta, vart kan jag vända mig?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för sakskador som orsakats av arbetstagare inom tjänsten, är att arbetsgivaren är skadeståndsskyldig enligt 3 kap. 1 § 1 p. skadeståndslag (1972:207). Skadan måste ha varit vållad av en arbetstagare både innanför och utanför arbetsplatsens lokaler, förutsatt att skadan har ett direkt samband med tjänsten. I 4 kap. 1 § SkadeL finns ett undantag från arbetsgivarens skadeståndsansvar, då det istället blir arbetstagaren som blir skadeståndsskyldig. Detta undantag tillämpas emellertid sällan, då det måste föreligga "synnerliga skäl" för att det ska vara tillämpligt, exempelvis vid grövre brott eller upprepat oaktsamt beteende.

I ditt fall anser du att soptunnan fallit ner på grund av en arbetstagare, vilket medför ett ansvar för arbetsgivaren att ersätta skadan enligt 3:1 SkadeL. Skulle det inte gå att övertala din arbetsgivare om det, kan du ansöka om stämning hos tingsrätten. I sådana fall krävs det tillräckligt med bevis på att skadan orsakats på det sätt som du angett, så att arbetsgivaren blir skyldig att ersätta skadan på din bil. Om det rör sig om en stor summa pengar, kan det vara värt att även anlita en jurist eller advokat som kan hjälpa dig ytterligare. Risken finns dock att du inte lyckas övertyga tingsrätten, och då får du stå för rättegångskostnaderna och ev. arvoden till jurist/advokat, samt att det kan skapa en konflikt med arbetsgivaren. Så det kan vara värt att tänka på innan du vänder dig till en domstol!

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare