Saklegat och skilsmässa med särkullbarn

Hej, jag och min man är gifta . Han har 4 barn sedan tidigare och jag har två barn. Han har ärvt en sommar stuga som vi har tillsammans men han äger den. Ärver jag någon del av stugan om han avlider eller går hela stugan till särkullbarn? Tack !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att ni inte har äktenskapsförord eller att stugan genom testamente gjorts till enskild egendom.

När man är gift, äger man som huvudregel allting tillsammans. Även sånt som funnits innan äktenskapet och sådant som kommer ”från andra”. Jurister brukar kalla det för att egendomen är ”giftorättsgods”.

När en gift part går bort, görs först en bodelning innan ett arvskifte sker. Jag ska försöka exemplifiera nedan.

Om du och din man totalt (inklusive sommarstugans värde) har 120 kronor i giftorättsgods när en av er går bort, görs först en bodelning i vilken ni får hälften vardera. De 60 kronor som är kvar efter den avlidne utgör dennes dödsbos förmögenhetsmassa. Eftersom det inte är ett gemensamt barn har denne rätt till hela arvet om ni inte skrivit något testamente. Denna kan begränsas till 50% av 60 kronor genom testamente, då en bröstarvinge bara har sin laglott skyddad. Det är huvudreglerna vid skilsmässa med särkullbarn inblandade, så du kommer inte stå helt utan skydd.

För att vara garanterad att få stugan på din lott, rekommenderar jag dock att ni skriver ett testamente och gör stugan till vad man kallar för ”saklegat”, och gör dig till förmånstagare. Detta kan våra jurister hjälpa er med, vill ni kontakta dem är ni varmt välkomna att höra av er till www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare