Säga upp vårdnaden

Hej

Vi har en mycket problematisk dotter som är sol placerad nu. Kan vi föräldrar på något sätt säga upp vårdnaden så att soc eller familjehemmet får vårdnaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Att säga upp vårdnaden:

Båda föräldrarna kan inte säga upp vårdnaden.

Alla beslut som ska tas kring ett barns vårdnad ska utgå från barnets bästa enligt 6:2a Föräldrabalk (1949:381).

När man ska bestämma vad som är bäst för barnet hänsyn särskilt tas till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Om det inte finns något som gör er särskilt olämpliga som föräldrar är det inte sannolikt att familjehemmet skulle få överta vårdnaden för er dotter.

För bedömningen om vårdnad spelar det alltså inte så stor roll att föräldrarna tycker dottern är problematisk.

Socialtjänsten kan inte ha vårdnaden om ett barn.

Särskilt förordnade vårdnadshavare:

Den möjligheten som finns är att föräldrahemmet övertar vårdnaden enligt 6:8 Föräldrabalk (1949:381). Det här sker inte på grund av att ni vill det, utan för att er dotter har bott där länge och det är uppenbart (!) att det är bäst för henne att stanna där. Kom dock ihåg det jag skrev ovan om "barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna".

En talan ska initieras av socialnämnden så mitt förslag är att ni pratar med socialnämnden och ser vad som är bäst för er dotter.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare