Säga upp gymmedlemskap

Kan man på något sätt bryta ett gymavtal om man kommit i ekonomidk kris!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga lagregler som ger dig rätt att av ekonomiska skäl avsluta avtalet med gymmet.

Hur och när du kan avsluta ditt avtal med gymmet beror på vad som står i själva avtalet som du ingått när du skaffade gymmedlemskapet.

Vissa gym erbjuder medlemskap med olika typer av bindningstider. En bindningstid innebär att du måste betala för medlemskapet under den tid som står i ditt avtal.

Andra gym använder medlemskap utan bindningstid. Då gäller i stället en uppsägningstid som står med i avtalet. Om uppsägningstiden enligt avtalet är t.ex. 2 månader måste du fortsätta att betala för ditt medlemskap de kommande 2 månaderna efter att du sagt upp det. Du kan säga upp ditt gymavtal skriftligen, på plats i gymmet eller via telefon.

Om du vill läsa mer om vad som gäller vid gymavtal kan du läsa mer om detta här (information från konsumentverket).

Jag råder dig att kolla upp vad som gäller för uppsägning av gymmedlemskapet enligt ditt avtal. Har du inte kvar ditt avtal kan du fråga personalen på ditt gym hur du ska gå tillväga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare