FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/02/2020

Säga upp avtal med comhem - bindningstid

Hej. Jag har avtal med Comhem. KKöpL misstänker jag att jag har som stöd. Jag har avtal med dessa till mitten av juni 2020. avtalet tecknades juni 2019. I december 2019 köpte jag och min sambo ny bostad som är låst på telias nät. Jag kan med andra ord inte använda mig av Comhemboxen med TV-utbud. Enligt Comhem kan jag ej häva avtalet då vi avtalat om detta.

Jag som konsument är i god tro på att jag skulle bo här under avtalstiden. Jag har accepterat deras sätt att skriva avtal. De höjer avgiften efter avtalstiden gått ut med ca 100 % för att jag sedan ska ringa och begära prisavdrag eller hävning. Det slutar alltid med att de ger ett "bra" pris och ett nytt avtal har skrivits.

Min fråga är om jag faktiskt är bunden till detta avtal tills avtalstiden löpt ut eller om man kan häva avtalet. Alternativt jämka på något sätt då jag kommer behöva betala ca 2500 utan att kunna nyttja varan/tjänsten i den nya bostaden.

MVH

Elias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Att teckna ett avtal kan vi alla göra oavsett om vi anses vara konsumenter eller inte. Ditt avtal till Comhem är bundet av vad som står i avtalet, därför blir denna fråga väldigt svår för mig att svara på.

God tro är ett juridiskt begrepp som är kopplat till eventuella missförhållanden vid exempelvis ett avtals tillkomst. Ett exempel är om man är i god tro i förhållande till något en annan person har sagt till en vid ett köp av en mobil. God tro har inget med att du trodde att du skulle bo i den lägenheten under hela avtalstiden men inte gör det längre.

Häva ett köp har med att göra om en vara är felaktig. Jämka är även en term som har till om det är fel på varan.

Det du måste göra är att läsa igenom ditt avtal om vad som står med uppsägning av avtalet.

Du kan ju alltid säga upp avtalet nu för att inte bindas av ett nytt avtal, men som det låter är du bunden av avtalet till bindningstiden är utgånget. Du vill ju inte binda upp dig på ett nytt avtal, så jag tror du får ringa comhem igen och säga att du vill säga upp avtalet (om du nu kan det) och säga att du inte vill ha ett nytt och vara tydlig med det, alternativt ha mailkontakt för då har du allt nedskrivet.

Du kan även kontakta Telekområdgivarna, som är opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för exempelvis TV eller bredband.

Telefonnummer: 08-522 767 00
Öppettider: 9-12 alla helgfria vardagar

Läs mer om ändringar i kanalutbudet på Telekområdgivarnas webbplats

Om du istället inte kommer överens med bolaget kan du alltid kontakta ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare