FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/02/2019

Riskövergång vid transportköp

Säljaren, Sälja Allt AB, av skrivbord ska leverera 50 st skrivbord till AB Köp Rätt! Skrivborden ska levereras två veckor efter beställning, alltså den 15 januari. Sälja Allt AB använder sig av en fraktare som brukar köra snabbt och säkert. Denna dag var det ovanligt halt och skrivborden kasar inne i bilen, de var inte rätt fastsurrade och fick skador som blev ganska fula.

AB Köpa Rätt blev besvikna när de såg skrivborden. Vad kan de göra nu? Vilka alternativ har de? Vem står faran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när risken för köpet slår över från säljaren till köparen.

Inledningsvis ska man säga att avtalsrelationer som dessa är dispositiva och följer det som står i avtalet., 3§ KöpL . Jag tar min utgångspunkt i att avtalet lämnat denna fråga oreglerad i avtalet.

I ditt fall så är det fråga om ett transportköp. Köplagen gör skillnad på två typer av transportköp. Ena när säljaren levererar varan till köparen i samma ort och en annan när säljaren levererar varan till en annan ort, 7§ KöpL.

Det är avgörande då säljaren "avlämnat" varan antingen när köparen får den eller när säljaren avlämnar saken till transportören. Det anses "avlämnat" när köparen får varan ifall parterna befinner sig på samma ort, annars anses varan avlämnad när säljaren ger den till transportören.

.Det viktiga med "avlämnadet" är att det är då riskens övergång inträffar, 13§ KöpL. Det innebär då att det är köparen som står risken om varan skadas eller förstörs, 12§ KöpL.

Så i detta fall betyder det att köparen kan klaga på säljaren om de befann sig på samma ort. Gjorde de inte det är risken på köparen och de kan inte klaga på säljaren.

Jakob WestlingRådgivare