FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/10/2018

Riskövergång vid transportköp

Hej, jag köpte en begagnad datorprocessor av en person via en stor svensk annonsida på nätet. Jag betalade i förskott och efter någon dag skickade hen iväg varan. När jag hämtar ut paketet hör jag direkt att komponenten ligger löst och skramlar runt i kartongen. Jag anar det värsta, och mycket riktigt visar sig komponenten vara trasig när jag provar den. Den var minst sagt uselt packad utan minsta omsorg. Jag har videofilmat när jag öppnar paketet. Säljaren vägrar betala tillbaka och hävdar att den fungerade utmärkt tidigare. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du inte nämner i din fråga om det är ett företag som sålt varan eller om det är en vanlig person som sålt varan till dig, gör jag antagandet att det är en annan person som sålt varan, vilket gör att köplagen (KöpL) tillämplig då din fråga berör ett köp av lös sak (en komponent till en dator räknas in som lös sak).

Transportköp

När en vara ska transporteras från säljaren till köparen blir 7 § KöpL aktuell. 7 § 2 st. KöpL berör att om vara skall transporteras till köparen och inget annat följer av ert avtal (antar att det inte finns något direkt avtal kring leverans då det är ovanligt vid köp från annonssidor) sker avlämnandet när varan har överlämnats till transportören (t.ex. DHL eller postnord).

Risken för varan

I 12 § KöpL behandlas att om köparen bär risken för varan är köparen skyldig att betala för varan även om den förstörts eller försämrats. Enligt 13 § KöpL framgår att risken övergår på köparen, när varan avlämnats enligt 7 § KöpL (vilket ju skedde när säljaren lämnade varan till transportören).

Sammanfattning

För att sammanfatta så beror det självfallet på om datorprocessorn faktiskt var sönder när den skickades eller inte. Jag tror dessvärre att det skulle bli oerhört svårt för dig att bevisa att så skulle vara fallet. Det kan ibland också finnas möjligheter att kräva transportören på skadestånd, för att göra det krävs dock att transportören inte har friskrivit sig ansvar (alltså frånsagt sig ansvar), något som de flesta har friskrivit sig från.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare