FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/10/2020

Risken för varan vid transport

Hej! Har nyligen sålt en telefon (via tradera). Jag ordnade "spårbart" paket med PostNord, tog en bild när etiketten var påsatt och lämnade in paketet. Jag fick en bekräftelse i appen att paketet var inlämnat och att PostNord hade hämtat det från inlämningsstället. Tråkigt nog slarvade PostNord bort paketet varpå jag skickade in en reklamation. Dem skickade tillbaka att dem inte tänker betala någon ersättning. Nu vill köparen att jag ska återbetala hen för köpet. Är jag skyldig att göra det? Tacksam för svar!

Mvh Hampus

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då det handlar om köp mellan två privatpersonen kommer köplagens beställer att vara tillämpbara.

Det framgår inte i informationen som du har skrivit om leveransen var i samma ort eller till en annan ort för det skiljer sig då vid risken för varan vid transport. Därmed kommer jag gå igenom kortfattad hur det skiljer sig emellan och vem som bär risken för varan vid transporten.

Samma ort = säljaren bär risken
Är leveransen inom samma ort anses varan överlämnad när köparen har mottagit varan och därmed bär säljaren risken för varan vid eventuell transport enligt 7 § 1 st KöpL.

Annan ort = köparen bär risken
Ska varan leverans längre och till en annan ort anses varan levererade när säljaren har gett varan till transportören och risken går över till köparen enligt 7 § 2 st KöpL.

Så om det är till en annan ort står köparen för risken och du behöver inte betala tillbaka för telefonen. Om det är inom samma ort står du för risken och måste betala tillbaka till köparen.

Sedan om du står för risken kan du yttra ett separat anspråk mot PostNord.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare