FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/12/2015

Ringa narkotikabrott i belastningsregistret

Hej, jag har tidigare, vid 18 ars aldern (2008) blivit domd for ringa narkotika brott for brukning utav cannabiss och fick da betala boter. Min fraga ar da om detta brott fortfarande syns pa mitt belastringsregister da jag soker anstallning i storbrittanien?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en anmärkning i belastningsregistret hänger kvar beror på vilken påföljd man dömts till, lag om belastningsregister 17 §. Eftersom du endast dömdes till böter försvinner uppgiften om domen ur ditt belastningsregister efter fem år, se 17 § p 9. Om du inte har dömts för några andra brott är alltså ditt register fritt sen 2013.

Du kan hitta mer information på Polisens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare