Rimlig summa för parkeringsböter

Hej Jag har fått en böter på 1100kr för att jag glömde p-skiva stämmer den summan Tycker att det var lite väl högt Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kommunernas rätt att bestämma felparkeringsavgift
Lagen om felparkeringsavgift ger kommunerna rätten att själv bestämma summan för felparkeringsavgift (3 § andra stycket lag om felparkeringsavgift). Det beror således på var du befinner dig huruvida summan är för hög eller inte.

Bötessumman i ditt fall är inte nödvändigtvis för hög
Böter om 1100 kr är inte nödvändigtvis för högt. T.ex. har Stockholm upp till 1300 kr för parkeringsböter, vilket du kan se på deras hemsida. Jag rekommenderar dig att, för säkerhets skull, kolla upp vad som gäller för din kommun genom att gå in på deras hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare