FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2019

Riktlinjer för hur en kallelse till MBL-förhandling ska se ut?

Hej,

Finns det någon riktlinje om hur en kallelse till MBL förhandling ska se ut?

Jag tänker om det finns enligt SIS eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är primärt sex punkter som en förhandlingsframställan för 11 § MBL ska innehålla:

1. den fråga man vill förhandla (till exempel ett kollektivavtalsbrott, brott mot LAS, brott mot semesterlagen med mera)

2. att man begär förhandling

3. yrkanden och lagrum

4. ange var, när och med vem förhandlingen kan ske

5. ange den berörda medlemmens/medlemmarnas namn och personnummer

6. ange kontaktpersonens namn, telefonnummer och e-postadress och företagets namn, organisationsnummer och postadress

Utöver detta så kan förhandlingsframställan variera och det finns inga specifika riktlinjer att följa. Det går däremot att hitta en mängd olika exempelmallar på internet, till exempel den här och den här. Dessa mallar ger en tydlig bild av hur en förhandlingsframställan ofta ser ut.

Hoppas svaret kan vara till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare