Returrätt - Rätt att lämna tillbaka varor

Hej.

Jag köpte en kavaj och en tröja den 23/12-15

Kavajen va sönder o tröjan adelns för kort. Ville lämna tbx det o få pengarna tillbaka. Men de fick jag inte utan ja får bara byta det not något annat. Får dem lov att neka en pengarna tillbaka? Det var ingen rea, oanvänt, Prislapp satt kvar o har kvitto.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det finns inte någon rätt att få tillbaka pengarna vid ett köp. Jag antar här att du köpte kläderna i en fysisk butik och konsumentköplagen gäller därför. Det innebär att butiken är skyldig att ge dig en liknande vara istället (omleverans, 26 § konsumentköplagen). Tröjan har de inte egentligen någon skyldighet att ge dig retur på.

Endast om butiken inte kan ge dig något annat så har du rätt att få pengar istället (29 § konsumentköplagen).

Att de ger dig möjligheten att byta tröjan mot ett annat plagg är för att de har den policyn, inte för att de måste.

Ja de har lov att neka dig pengarna tillbaka.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare