Returnera vara utan fel

Jag har beställt ett Frans- och ögonbrynsserum som det visade sig att jag inte tålde då jag vaknade med svullna ögon och bryn. Mailade dom och bad om att reklamera serumet och få pengarna tillbaka. Detta var deras svar: " Vi kan tyvärr inte göra en återbetalning på detta eftersom att du verkar vara allergisk mot något som finns i serumet. Alla ingredienser står på hemsidan, och det finns tyvärr inget vi kan göra åt det." Stämmer detta eller finns det något jag kan göra? Handlar ändå om över 600kr.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som konsument köpt något av en näringsidkare är konsumentköplagen tillämpligt (här). Om en vara är felaktig så får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning (22§). En vara är felaktig om den i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning eller i övrigt avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17). Eftersom företaget har en förteckning över produktingredienserna och varan i övrigt inte är felaktig är min bedömning att du inte kan kräva att få lämna tillbaka produkten på grund av fel i vara.

Om det var mindre än 14 dagar sen du fick varan i din besittning (hämtade ut den från posten) och detta skedde online eller via telefon kan du dock kräva att få lämna tillbaka varan och få tillbaka dina pengar utan att ett fel måste göras gällande enligt 10 och 12 §§ distansavtalslagen (här). Då har du rätt att lämna tillbaka varan oavsett vilka skäl du har.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare