FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/11/2020

Returkostnader vid internetköp

Hej!

Jag beställde för någon vecka sedan nya däck till min bil. Nu när jag fick leveransen, såg jag att jag hade beställt sommardäck när jag skulle ha nya odubbade vinterdäck. Mailade till företaget, som påstår att jag ska få betala frakten tillbaka till företaget, samt 1200kr extra för att företaget i sig behöver skicka tillbaka dem. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har råkat köpa ett par sommardäck på nätet istället för vinterdäck. Nu vill du returnera dessa och företaget vill att du ska stå för frakten samt en extra kostnad för att företaget måste returnera däcken.

Du undrar ifall du ska behöva stå kostnaden för 1) returfrakten samt 2) de extra 1200 kr.

Svaret på dina frågor regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). DAL är tillämplig eftersom du har köpt däcken från en nätbutik som en privatperson och att du har köpt däcken av en näringsidkare (företaget).

Behöver du stå för returfrakten?

Eftersom du har köpt däcken hos en nätbutik samt att det inte är något fel på varan så kan du använda dig av ångerrätten som återfinns i DAL. Denna regleras i 2 kap. 10 § st. 1 DAL och föreskriver att konsumenten har en möjlighet att ångra sitt köp. Ångerrätten ska utnyttjas inom 14 dagar efter att konsumenten (du) har tagit emot varan (2 kap. 12 § st. 1 DAL). Jag utgår från att du är inom ångerfristen och därmed fortfarande har en möjlighet att returnera däcken.

Huvudregeln som gäller när en konsument utövar sin ångerrätt är att konsumenten ansvarar för den tillkommande returkostnaden enligt 2 kap. 13 § DAL.

Det finns två undantag till denna huvudregel. Det första undantaget gäller ifall företaget har erbjudit sig att stå för returkostnaderna. Däremot låter detta inte troligt i ditt fall eftersom de kräver att du ska betala för frakten.

Det andra undantaget gäller ifall näringsidkaren inte har uppfyllt sin informationsskyldighet gentemot konsumenten. Detta är relevant eftersom en förutsättning för att ångerfristen ska börja löpa är att du ska ha fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § DAL. Något som anses omfattas av näringsidkarens informationsskyldighet är just den eventuella returkostnaden som kan tillkomma (2 kap. 2 § punkt 10 DAL). Denna information ska ges på ett klart och begripligt sätt till konsumenten (2 kap. 3 § st. 1 DAL).

Detta innebär således att du behöver stå för fraktkostnaden ifall hemsidan har skrivit att det är konsumentens ansvar att stå för dessa. Ifall företaget inte har klargjort detta innan köpet så kan alltså det andra undantaget vara aktuellt. Det betyder att näringsidkaren kommer behöva stå för returkostnaderna istället.

Kan företaget kräva den extra kostnaden på 1200 kr?

Huvudregeln är alltså att konsumenten (du) kommer behöva ansvara för fraktkostnaderna. Vidare så är det tillåtet för en näringsidkare att kräva extra kostnader som kan ha uppstått på grund av det ångrade köpet. Däremot så måste dessa krav kunna anses vara skäliga och ha framgått för dig som konsument enligt 2 kap. 2 § DAL.

Om näringsidkaren kräver dig på kostnader som kan bedömas vara skäliga men som inte har framgått för dig vid köpet så är det alltså näringsidkaren som får ansvara för dessa kostnader själv. Det motsatta förhållandet gäller likaså; ifall näringsidkaren informerar konsumenten om dennes ersättningsskyldighet men att returkostnaderna är oskäliga så bör näringsidkaren bli ansvarig för returkostnaderna.

Sammanfattningsvis så är huvudregeln att det är konsumenten (du) som ska betala för fraktkostnaderna. Däremot gäller inte detta ifall näringsidkaren (företaget) har misslyckats med att informera dig om dessa ersättningsskyldigheter. Eftersom jag inte vet vilka köpevillkor företaget har så kan jag inte uttala mig om huruvida de har brustit i sin informationsplikt. Men ifall de har misslyckats med att uppfylla sin informationsplikt gällande returkostnaderna samt de ytterligare 1200 kronorna så är det rimligt att anta att företaget får stå för dessa kostnader själv.

Ifall företaget faktiskt har informerat dig om din ersättningsskyldighet men att detta är oskäligt så skulle du kunna angripa villkoret. Däremot kräver detta ett domstolsavgörande vilket förmodligen kommer medföra ännu större kostnader än att betala returkostnaderna och de ytterligare 1200 kronorna.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Victoria AnderssonRådgivare