Retentionsrätt vid förfallen fordran

Hej jag har en fpdrvärd till min häst caramia.

Och felix jag har fått en uppsägning och personen i fråga vägrar betala de 2 uppsägnings månader som är enlugt kontraktet. Hur gör jag? Har jag rätt o hålla deras saker som pant tills de 300kr är bet?

Lawline svarar

Tack, för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i fall som detta är att du inte kan hålla inne någon annans egendom som pant. För att du ska ha rätt att hålla inne egendomen krävs det att du har retentionsrätt. En retentionsrätt är, precis som det låter, en rätt för en fordringsägare att hålla kvar annans egendom som säkerhet för en fordring som fordringsägaren har mot egendomens ägare. Alltså, om du har en retentionsrätt i hennes egendom så får du hålla inne den tills den relevanta fordringen är betald.

Hur en retentionsrätt uppkommer kan variera men inget i din fråga tyder på att något annat än ett tidigare avtalat villkor kan ge dig retentionsrätt till fodervärdens egendom. Det innebär att om du inte avtalat med fodervärden om din rätt att hålla inne dennes saker, har du troligtvis inte rätt att göra det. Observera dock att det inte är helt uteslutet att du skulle kunna ha en retentionsrätt, beroende på omständigheterna i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare