Resebyrå tog för lite betalt, har de rätt att kräva mer?

2017-08-29 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Hej!Bokade flyg för mig och min flickvän från Basel till Havanna via en resebyrå. Jag betalade 4610:- för oss båda. Jag mottog bokningsbekräftelse och även pengarna han dras från mitt kort. Nu har resebyrån hävdat att de återkallar min bokning då priset sattes för lågt. Har de rätt att häva ett sådant köp?Mailet lyder: "Kära kund!Vi måste tyvärr informera dig om att ett fel i avgiftsregistreringen, som ej kan tillskrivas oss, förekommit och att din biljett därför annonserades och utfärdades med en oförnekligt och tydligt felaktig avgift. Till följd av detta måste vi tyvärr informera dig om att din bokning har återkallats.Vi ber så mycket om ursäkt för de besvär detta orsakar. Vi garanterar att vi direkt kommer att återföra hela summan som drogs för denna bokning till samma kort som du använde vid beställningen.Vi ber dig notera att det kan ta några dagar innan återbetalningen syns på ditt kontoutdrag.Vänliga hälsningar,Kundtjänst"
SVAR

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Jag har tagit bort resebyråns namn från frågan i enlighet med vår integritetspolicy.

Resebyrån ni köpt biljetterna av är schweizisk och därmed gäller internationella köplagen (CISG) för själva köpet. Ni har slutit ett avtal med resebyrån eftersom de genom hemsidan annonserat ut ett utbud och ni svarat på detta genom ett anbud som de accepterat genom att ge er kvitto på betalningen (se del II CISG). Mer hjälp än detta kan vi inte få av CISG vad jag kan bedöma. Därmed blir schweizisk lag tillämplig, vilket som du säkert förstår ligger utanför vad vi kan erbjuda rådgivning i.

Det finns en allmän rättsprincip som heter condictio indebiti (läs mer här). Principen innebär att en betalning som skett av misstag ska gå åter såvida inte mottagaren varit i god tro om att det inte var en felaktig betalning och mottagaren inrättat sig efter detta genom att t.ex. spendera pengarna. Principen täcker även det motsatta fallet, dvs att någon betalat för lite. Då får alltså säljaren kräva att köparen betalar den rätta summan om inte köparen kan visa att hen varit i god tro om att ursprungsbeloppet var det rätta och att hen inrättat sig genom att t.ex. spendera övriga pengar eller boka hotell på orten.

Ni kan alltså skriva till resebyrån och förklara att ni inte tänker betala mer än ni gjort. Om de hävdar condictio indebiti så kan ni försvara er med att ni varit i god tro om att beloppet var det rätta och att ni inrättat er efter den. Såvida ni inte är sakkunniga inom området kan ni inte veta vad som är orimligt lågt pris för en flygbiljett. Det finns lågprisflygningar med liknande pris för liknande avstånd, ni kan alltså hävda att ni trott att detta var en sådan och därmed inte haft anledning att vara misstänksamma mot priset. Att ni inrättat er kan ni t.ex. bevisa genom hotellbokning gjord efter flygbokningen.

Övriga argument de kan komma med är svåra för mig att förutse eftersom det rör schweizisk rätt i första hand.

De lär inte kunna vägra er tillträde till flyget om ni har biljetter eftersom dessa tillhandahålls av flygbolaget och konflikten är mellan er och resebyrån. Om ni inte kan enas blir det dock tyvärr en krånglig sits för er eftersom en eventuell tvist mellan er och resebyrån tas upp i schweizisk domstol om någon av er kräver det. Det finns både svenska och schweiziska byråer ni kan ta hjälp med av detta om det behövs men förhoppningsvis är resebyrån mån nog om sitt rykte för att inte dra ut så långt på konflikten.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (900)
2021-07-24 Har man ångerrätt i samband med ett restaurangbesök?
2021-07-21 Kan man kräva tillbaka en hund som man har lämnat tillbaka till uppfödaren?
2021-07-20 Får en matbutik kräva uppvisande av legitimation vid köp av alkoholfria drycker?
2021-06-30 Har man rätt att ångra ett medlemskap köpt på plats?

Alla besvarade frågor (94275)