Resa till Japan med svenskt uppehållstillstånd

1- Hej, Jag har permanent uppehållstillstånd och Afghanska medborgare. Kan jag åka till Japan som turist utan att ha visum?

2- Jag har bott i Sverige i sex år och är 20 år gammal, kan jag ansöka om svenskt medborgarskap nu?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Resor till Japan

Svenska medborgare som önskar resa till Japan som längst 90 dagar behöver inte ansöka om inresevisum i förväg om syftet med resan är följande icke-avlönade aktiviteter: turism, rekreation, utövande av amatörsport, besöka släktingar, deltaga i icke-betalda föredrag, konferenser eller möten, studier, affärsmöten, eller andra liknande aktiviteter.

Uppfylls ovanstående beviljas man vid immigrationskontrollen inresa till Japan och får ett s.k. Landing Permission för en vistelse på 90 dagar i sitt pass. Vid inresa ska resenären vid förfrågan, kunna uppvisa att han/hon har en bokad och datumbestämd biljett för retur- eller vidareresa, dokument som stödjer resans syfte (såsom konferensdetaljer, kontaktinformation till inbjudande värd, hotellbokning etc). Det är även möjligt att resenären ombeds uppvisa att han/hon har tillräckliga ekonomiska tillgångar för att täcka sin vistelse i landet.

Det bör framhållas att personer med svenskt uppehållstillstånd inte räknas som svenska medborgare. Det betyder att du måste ansöka om visum om du önskar resa till Japan.

2. Ansökan om svenskt medborgarskap

När du skickar in en ansökan ska du uppfylla alla krav för att bli svensk medborgare. Om du inte uppfyller kraven får du ett avslag på din ansökan.

För att kunna bli svensk medborgare ska du

- kunna styrka din identitet - med identitet menas namn, födelsetid och som regel medborgarskap. Du kan styrka din identitet genom att visa ditt hemlandspass i original, eller visa ett identitetsdokument i original, eller en nära släkting intygar din identitet.

- ha fyllt 18 år

- ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort

- ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid) - för att bli svensk medborgare ska du ha bott stadigvarande i Sverige en viss tid. I regel ska du ha varit bosatt i Sverige under sammanhängande fem år. Med hemvist menas att du är varaktigt bosatt här och har en avsikt att stanna kvar i Sverige. Om du får räkna all tid i Sverige som hemvisttid beror på varför du bosatt dig här och vilket tillstånd du haft under tiden. Huvudregeln är att tiden med uppehållstillstånd som leder till ett permanent uppehållstillstånd räknas som hemvisttid.

- ha levt ett skötsamt liv i Sverige - Migrationsverket begär in uppgifter från andra myndigheter för att kontrollera om du har skulder eller har begått brott i Sverige. Uppgifterna hämtas in från: Kronofogdemyndigheten (om du har skulder), Polisen (om du begått brott eller det finns misstanke om brott), Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll).

Du kan få mer information om kraven för svenskt medborgarskap på Migrationsverkets hemsida – här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare