Reklamera glasögon som sitter snett?

Mina nyinköpta glasögonbågar sitter snett o ser dom hela tiden. Verkar som det inte är någon "styrsel" alls. Reklamation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad tråkigt att höra att glasögonen inte levde upp till dina förväntningar.

Kontakta butiken

Jag skulle i första hand rekommendera dig att kontakta optikerbutiken som du köpte dina glasögon från. Av egen erfarenhet så brukar de flesta butikerna kunna hjälpa dig att kostnadsfritt forma dina glasögonbågar så att de sitter bekvämt när du använder dom. Butikerna brukar kunna värma upp bågarna så det går att justera dom även om de inte verkar ha någon styrsel.

Reklamera

Om butiken inte kan justera dina glasögon så har du rätt att reklamera dom. Eftersom glasögonen inte stämmer överens med det du hade rätt att förvänta dig så anses det föreligga ett fel i varan. (16 § 3 stycket 3 punkten konsumentköplagen) Du kan därför kräva att butiken reparerar bågarna, att du får ett nytt par eller kräva prisavdrag. (22 § konsumentköplagen)

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Annelie BurströmRådgivare