Reklamera glasögon

Om vi gör en synundersökning och får glasögon som inte passar i styrka efter en gråstarrsoperation, har vi rätt att kräva pengar tillbaka? Betalade nämligen 3.880 i förskott.

Lawline svarar

Hej!

Konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) reglerar köp mellan privatpersoner och näringsidkare. Enligt 23 § har du rätt att reklamera varan om den är felaktig. Du kan då kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet enligt 22 §.

I 16 § regleras vad som ska anses som fel i varan. Den ska stämma överens med vad som följer av avtalet. Om köpeavtalet reglerar att ni ska ha ett par glasögon som är lämpliga med tanke på ert synfel efter operationen (vilket får anses vara normalfallet) så bör ni kunna reklamera dessa glasögon. Reklamationen måste ske inom 3 år från att ni mottog varan samt inom "skälig" tid från att ni upptäckt felet enligt 23 §. Två veckor anses alltid vara i skälig tid, blir det längre än så kan reklamationen anses ha skett för sent.

Hoppas det besvarar er fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare