FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2022

Reklamera bostadsrätt

Hej, Köpte en bostadsrätt i Augusti. Flyttade in i December. Har sedan dess upptäckt två fel: - Värmeelementen fungerar inte (upptäckte i vintras, men vaktmästaren har inte kunnat lösa). - Köksfläkten (IKEA) är inte tillåten enligt föreningen (upptäcktes nyligen vid inspektion). Eftersom detta påverkar bostadens värde - och eventuellt måste jag betala reparationskostnader - så vill jag reklamera felen så att den förra ägaren står för kostnaderna. Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan mer uppgifter är det väldigt svårt att utvärdera huruvida du faktiskt kan få ersättning för felen. Jag kommer därför bara svara på frågan hur du ska gå tillväga för att reklamera och vad jag anser att du bör göra för att få de bästa förutsättningarna.

Köp av bostadsrätt regleras i köplagen (1990:931), KöpL. Enligt KöpL 32 § får köparen inte åberopa felet om man inte reklamerat inom skälig tid från dess att man märkt eller bort märka felet. Du bör alltså omgående meddela säljaren om att du upptäckt problemen och att du anser att de utgör fel i bostadsrätten.

För att få en utvärdering av hur dina chanser att få ersättning ser ut föreslår jag att du kontaktar en jurist som kan gå igenom materialet mer grundligt. På så sätt kan du få en rimlig värdering av om det är lönt att gå vidare med anspråket eller om det inte lönar sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar Wicklund

Vidar WicklundRådgivare