Reklamera andrahandsköp

Hej!

Jag har nu köpt en Samsung s20 från en privatperson på facebook marketplace. Den var verkligen oöppnad och ny som det beskrevs i annonsen. Men vidare upptäckte jag, efter att jag öppnat och provat den att den blir varm för snabbt. Jag har hört att man kan byta sin mobil och få en ny av Samsung företag vid ett antal tillfällen. Min fråga är, kan jag utan kvitto och papper på mitt köp från en privatperson reklamera mobilen/ få en ny eller repareras av Samsung enligt lag?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt konsumentköplagen har konsumenter rätt att reklamera en felaktig vara och att se till att företaget avhjälper felet. Sedan enligt praxis (Högsta domstolen T 916-13) går rättigheterna att över till dig att reklamera (förutsatt att reklamationsfristen inte har löpt ut och det går att reklamera) varan när du köper det existerande köpekontraktet av telefonen. Dock blir det svårt att bevisa att telefonen är köpt hos återförsäljaren om det inte finns något kvitto och det är du som har bevisbördan.

Något du skulle kunna göra är att reklamera telefonen till säljaren som du köpte telefonen av då köplagen är tillämpar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare