Reklamation vid trasiga skor

Här om dagen var jag i en butik eftersom jag köpt löparskor där som gått sönder vid en dåligt placerad reflex. Köpte dem för lite mer än 6 månader sedan, började gå sönder för någon månad sen. Visade skorna och fick höra av en anställd att jag kunde komma förbi senare i veckan och att hon skulle reklamera dem åt mig, och låta mig prova ut nya. När jag gick dit idag var butikschefen där, och han sa att han inte ville låta mig reklamera, utan att det skulle vara normalt slitage. Han sa också att "de anställda bara säger så för att göra kunder nöjda, sen får jag ta hand om det jobbiga". Måste butiken stå för vad de först sa, alltså att jag har rätt att reklamera, eller har de rätt att ångra sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av konsumentköplagen (KköpL) eftersom du som konsument har köpt en vara av en näringsidkare (1 § KköpL).

Reklamation vid fel i vara

Vid fel på vara har du rätt att reklamera varan i tre år (23 st. 3 § KköpL). Det förutsätter att det är fel på varan vilket till exempel kan vara att varan inte fungerar som den ska eller inte stämmer överens med den information som du har fått. Felet ska dessutom vara ursprungligt. Ett ursprungligt fel behöver dock inte visa sig direkt. Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet (20 a § KköpL). Företaget ansvarar dock inte för fel som du själv har orsakat.

Du som konsument måste reklamera inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som skälig tid. (23 § KköpL)

Vid fel på vara har du möjlighet att göra gällande vissa påföljder. Du har rätt att hålla inne betalningen (25 § KköpL), du har rätt till avhjälpande och omleverans (26 § KköpL), rätt till prisavdrag (28 § KköpL), eller hävning (29 § KköpL).

I ditt fall

I ditt fall ser det ut att röra sig om ett ursprungligt fel. Skorna fungerar inte som de ska eftersom de har gått sönder. Det verkar inte heller vara ditt fel att skorna har gått sönder. Du har även reklamerat inom två månader från det att du upptäckte felet, alltså får det anses vara inom skälig tid. Vidare har det inte gått mer än tre år sedan du köpte skorna. Du ska därmed ha rätt att reklamera skorna samt ha rätt till någon av ovan nämnda påföljder. Det spelar ingen roll vad de i butiken säger eftersom du enligt lag har rätt att reklamera.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan du alltså fortfarande reklamera varan och därefter har du rätt till vissa påföljder vid fel på varan. Om du och företaget inte skulle komma överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare