Reklamation vid felaktig vara

Hej det är så att jag köpte en viskosmatta grace ljusgrå hette den. Fick hem matta tyckte den va väldigt väldigt mörk och inte alls ljusgrå som den visade på bilden eller beskrivningen. Så mejlade dem på en gång gick 2veckor fick inget svar ringde dem istället, då sa dem att jag skulle mejla dem skicka bild på mattan vilket jag gjorde. Där efter fick jag bara svar att mattan kan skifta i nyans beroende på ljusinsläpp och lampor vilket jag förstår, men den är alldeles för mörk. Så ringde dem igen och dem sa att det har gått mer än 14dagar då jag inte kan returnera varan och att jag har rullat ut mattan. Jag har rullat ut mattan och dammsugit den då jag inte fick svar i 2veckor och sedan inte fick returnera den. Men har läst lite nu och jag har väl reklamationsrätt i 3år? Om matten inte alls stämmer överens med beskrivningen. Känns otroligt surt att betala en matta för 3400kr när den inte alls stämmer överens med bilden dem har för mattan. Har kontaktat företaget nu om jag kan reklamera den, så vad har jag för rättigheter? Haft mattan nu i 1månad ungefär. Tack för svar :).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ångerrätt
Som jag förstår det har du köpt din matta via internet vilket gör att Distansavtalslagen blir aktuell. I lagen framgår det att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit varan. I ditt fall har det gått mer än 14 dagar sen du fick hem mattan vilket innebär att du inte längre har rätt att lämna tillbaka den.

Reklamation
Däremot har du alltid rätt att reklamera en vara om den är felaktig, det framgår av 23 § konsumentköplagen (KköpL). Vad som menas med fel på en vara framgår av 16 § KköpL. Ett sådant fel är till exempel om varan på något sätt avviker från vad du som köpare hade kunnat ana när du köpte den. Om din matta inte alls stämmer överens med säljarens bild bör mattans anses ha ett fel. Dessutom kan en vara anses vara felaktig om den avviker från vad säljaren har utlovat (19 § KköpL). Du skriver att mattan beskrivs som "ljusgrå" av företaget, men i verkligheten är mörkgrå. Mattan kan alltså anses vara felaktig även på den grunden.

När en vara är att se som felaktig är säljaren skyldig att avhjälpa felet på något sätt (22 § KköpL) Du kan begära omleverans, om det finns en matta som överensstämmer med vad säljaren utlovat, det vill säga en matta som faktiskt är ljusgrå. Om inte det är möjligt framstår det som mest lämpligt att säljaren häver köpet så att du kan få pengarna tillbaka.

Du har rätt att reklamera en vara i max tre år, men du måste reklamera varan inom vad som kallas för skälig tid. Det betyder att du måste reklamera varan så snart du upptäcker felet, eller har haft möjlighet att upptäcka felet. Om varan reklameras inom två månader är det alltid att anse som skälig tid (23 § KköpL). I ditt fall har du ju upptäckt felet direkt och bör reklamera mattan så snart du bara kan, vilket jag får uppfattningen om att du redan gjort.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare