Reklamation till tillverkaren av produkten!

Vi har köpt trådlösa hörlurar via en sida som nu inte finns längre.

Dessa hörlurar har nu efter ca 4-5 månader slutat fungera.

Jag kan inte kontakta säljaren då sidan inte finns.

Men tillverkaren finns, kan man reklamera varan till dem?

De har ju tillverkat en produkt som inte håller vad som är rimligt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni har köpt dessa hörlurar för privat bruk. För i så fall är du en konsument som köper en vara av en näringsidkare och då blir konsumentköplagen (KKL) tillämpligt.

Du som köpare har rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet. Du måste dock meddela säljaren inom skäligt tid efter du har upptäckt felet. 2 månader har ansetts att vara skälig tid, 23§ 1 och 3 stycket Konsumentköplagen

Om säljaren har gått i konkurs eller inte kan anträffas har du som köpare rätt till att vända dig till varans tillverkare eller säljarens leverantör och be dem ta emot varan, detta framgår i den 46§ 1 stycket konsumentköplagen.

Vad kan du göra nu?

I ditt fall så vet vi inte om säljaren har gått i konkurs eller inte men det ser ut som att du inte kan komma i kontakt med säljaren på något sätt. Därmed har du rätt att reklamera till tillverkaren istället. Jag rekommenderar att du reklamerar varan så fort så möjligt.

Jag hoppas att det löser sig för dig

Med vänlig hälsning,

Arman Mohajeri FalahRådgivare