Reklamation av vinterjacka efter två år

2015-11-29 i Konsumentköplagen
FRÅGA
HejJag köpte en vinterjacka på Brothers för ca 2 år sen. Nu har dragkedjan gått sönder och jag har knappt ändvänt jackan. Jag gick till butiken och reklamerade den och dom gav mig 2 allternativ. 1 var att laga den kanske, eller allternativ 2 köpa tillbaka jackan med åldersavdrag. Den kostade ca 1700 kr och dom var villiga att ge mig ca 600 kr tillbaka. Får dom lov att göra så eller hittade butiken på egna regler?Vänligen
SVAR

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Enligt 23 § Konsumentköplagen får du inte reklamera om du inte gör det inom rätt tid. Av 23 § 3 st framgår att rätten att reklamera egentligen kvarblir tills tre år har gått sedan varan tagits emot. Anledningen är bl.a. den att det, just som du säger, kan vara svårt att upptäcka ett fel om varan inte används så ofta eller bara under en viss säsong.

Problemet som uppstår när så lång tid som två år har gått är dock att bevisa att det var fel på jackan vid köpet och att den inte har gått sönder genom ditt sätt att använda den. Även om rätt till reklamation fortfarande gäller, föreligger nämligen inte längre någon garanti. En garanti innebär att säljaren har en skyldighet att inom viss garantitid (enligt lag sex månader, beroende på varans art) bl.a. laga varan, ge köparen en ny vara, eller sätta ned priset på varan (20a § 1 st och 22 § Konsumentköplagen). Alla fel som uppstår inom dessa sex månader anses ha förelegat redan vid köpet, dock som sagt lite beroende på varans art.

Vid reklamation, till skillnad från om du gått tillbaka med jackan inom garantitiden, måste du styrka att felet förelåg redan från början. En jacka för 1700 kr är till skillnad från t.ex. en bil lite svårare att begära viss hållbarhet av och därmed styrka att fel förelegat redan från början men visat sig först långt senare.

Just eftersom att det rör sig om en ganska dyr jacka, som man i regel använder ganska sällan, kan du sammantaget anses ha rätt till avhjälpande/prisnedsättning. En mindre optimistisk säljare hade kunnat säga att felet på dragkedjan berott på din felaktiga användning och därför inte ansett sig skyldig att göra någonting, vilket också skulle kunna anses lovligt. Prisnedsättningen för mig låter rimlig och det som erbjudits dig är ingenting som verkar ligga utanför vad konsumentköplagen tillåter.

Vänligen,

Franziska Brüggemann
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1099)
2020-11-28 Reklamation
2020-11-28 Kan man kräva att försäljare avhjälper fel på bil utan garanti?
2020-11-28 Fel i fabriksny husbil efter två år?
2020-11-26 Konsumenters rätt till reklamation enligt konsumentköplagen

Alla besvarade frågor (86566)