Reklamation av vara? När anses varan som felaktig?

Vad innebär reklamation i konsumentköplagen? Och när kan man anse en vara som felaktig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid köp mellan en privatperson och en butik (näringsidkare) ska konsumentköplagen tillämpas, se reklamationsreglerna 16-29 §§. Lagen säger att man har rätt att reklamera en vara om det visar sig vara fel på varan. Ett fel på varan är om varan inte överensstämmer med den art, mängd, kvalitét och/eller andra egenskaper som framkommer i avtalet eller enligt vad som kan förväntas av en sådan typ av vara. När en bedömning görs av detta ska hänsyn tas till hur mycket köparen har betalat för varan samt om det finns något som tyder på att varan inte har använts på ett sådant sätt som den är ägnad att användas. Om det är fel på varan ska säljaren i första hand reparera felet eller byta ut varan. Om detta inte är möjligt ska säljaren göra ett rimligt prisavdrag, dvs betala tillbaka det köparen betalat för varan. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett så kallat "förslitningsavdrag" eller "nyttoavdrag". Ett sådant avdrag kan göras om köparen faktiskt har haft nytta av varan innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid köparen felfritt har använt väskan är därmed tillåtet.

Hoppas att detta besvarar dina frågor!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare