Reklamation av en vara som gått sönder inom ett år

Hej! Min pappa köpte ett elektroniskt löpband på nätet efter ca 11 månader går displayen sönder, inget ljus. Min pappa kontaktar företaget via mejl dagen efter händelsen och tycker att det borde vara ett garanti ärende. Först håller tjejen på kundtjänst med om detta och frågar om det skulle vara ok med en reducering av priset sedan ändrar hon sig då hon påpekar att det har gått mer än 6 månader. Min pappa som är 86 år blir arg och hävdar att konsument lagen ifa är ett år. Min dotter har läst lite Juridik och berättat att det finns flera sätt, att det borde vara rimligt att en sådan display skulle hålla längre. Vad kan min pappa göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din pappa som konsument köpt en vara från en näringsidkare. Det innebär att konsumentköplagen blir tillämplig. Din dotter har helt rätt, det finns en annan lösning som jag kommer redogöra för nedan.

Varan är felaktig
Varan ska i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet (16 §). Din pappa har köpt ett löpband som har gått sönder. Varan stämmer därför inte överens med avtalet då den inte kan användas för sitt ändamål längre. Din pappa kan därför kräva att företaget ska avhjälpa varan (dvs. reparera varan), få omleverans av varan (dvs. en ny, likadan vara), prisavdrag eller hävning. Avhjälpande eller omleverans används i första hand (22§).

Din pappa har gjort en reklamation
För att få åberopa felet krävs att en reklamation görs. Det görs genom att meddela säljaren om felet inom skälig tid från det att han märkt felet (23 § första stycket). Din pappa meddelade företaget om den felaktiga varan redan dagen efter den gick sönder, det innebär att reklamationen gjorts i rätt tid.

En reklamation kan göras i tre år från dagen då han fick tillgång till varan, eftersom din pappa köpte varan för ca ett år sedan kan han fortfarande göra en reklamation (23 § tredje stycket).

Mitt råd till er
Kontakta företaget igen och kräv att varan ska repareras eller att företaget ska leverera en ny vara till din pappa. Om företaget vägrar så kan du/din pappa anmäla det hos allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är helt kostnadsfritt och kan göras direkt på deras hemsida.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare