Reklamation av bil vid motorfel

Hej. Jag har köpt en ny bil som levererades i slutet på januari 2016. 5 juni började ett knackande mekaniskt ljud låta från motorn och ljudet följer varvtalet. Verkstaden som försöker laga bilen har haft den sedan 7/6 och har provat att byta en ventil för oljetryck till att börja med. Sedan byttes 2st kugghjul till kamaxeljusteringen. Senast har dom bytt kamkedjesträckare. Inget av ovanstående har hjälpt ännu och just nu står jobbet tydligen still i väntan på support från importören (plus att det är semestertider). Tror inte att bilen blir fixad innan min semester är slut så minst 5 veckor till iaf. Jag har under hela reparationstiden haft tillgång till olika lånebilar som verkstaden tillhandahållit. Jag skulle vilja reklamera bilen då det är något fel i motorn. Hur går jag vidare med detta och vad har jag för laga rätt till reklamation. Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall utgår jag ifrån att bilen är köpt av en bilhandlare och därmed är konsumentköplagen (1990:932) (KKöpL) tillämplig, se närmare 1 § KKöpL. Om motorn inte fungerar som den ska, som i ditt fall, kan fel enligt 16 § KKöpL föreligga. Att motorn inte fungerar som den ska skulle möjligtvis kunna anses vara ett fel då bilen inte är i avtalsenligt skick och avviker från vad du vid köpet kunde räkna med, bl.a. kvalité eller andra egenskaper.

För att kunna åberopa att det är något fel på bilen behöver du enligt 23 § KKöpL reklamera bilen. Reklamationsrätt har du som köpare i tre år från dess att du förvärvade bilen. Om man vill åberopa sina lagliga rättigheter så som reparation och omleverans etc., behöver man meddela säljaren inom skälig tid vilket anses vara två månader från dess att du upptäckt felet. Det finns inga krav på att meddelandet ska vara skriftligt men ur bevissynpunkt är det bättre med skriftlig reklamation.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att du har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om du meddelar säljaren felet inom två månader från dess att du själv upptäckte felet. När ett fel föreligger har du som köpare rätt till avhjälpande/omleverans i första hand och i andra hand hävning/prisavdrag, se närmare 22 § KKöpL.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare