Reklamation av bärbar dator

Hej, har en fråga om reklamation! Köpte en bärbar dator för 10 månader sen, (1 års garanti) har inte använt hdmin förens nu dock! och inser att hdmin inte funkar. Vad har jag rätt till gällande reklamation? Häva köpet och få pengar tillbaka? Helt ny produkt? Eller helt enkelt vänta några veckor på reparation? Just nu är hdmin ganska viktigt för mig!
MVH

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du är en konsument är konsumentköplagens (1990:932) (KKöpL) bestämmelser gällande reklamation tillämpliga. KKöpL finner du här. För att du ska ha reklamationsrätt måste felet omfattas av lagens bestämmelser. Eftersom säljaren i ditt fall har utgivit en garanti anses fel förekomma om varan försämras under garantitiden enligt 21 § KKöpL. I ditt fall har problemet uppstått under garantitiden.

Som köpare har du enligt 22 § KKöpL rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning samt ersättning för att åtgärda problemet. För att dessa påföljder ska bli aktuella måste du reklamera enligt 23 § KKöpL. Reklamationen löper på 3 år och ska göras inom skälig tid från när du upptäckte felet. För konsumenter är 2 månader att anse som skälig tid. Du måste alltså inom två månader meddela säljaren om felet.

Enligt 26 § KKöpL har du rätt till en omleverans eller reparation. Om du istället skulle kräva hävning eller prisavdrag har säljaren rätt att erbjuda reparation på eget initiativ enligt 27 § KKöpL. Detta ska säljaren erbjuda direkt vid reklamationen. Reparationen ska då ske inom skälig tid. För att få häva köpet krävs det att felet är av ”väsentligt betydelse” enligt 29 § KKöpL.

Du har därmed enligt konsumentköplagen i första hand rätt till reparation av felet eller omleverans. Om du kräver hävning eller prisavdrag har säljaren rätt att istället erbjuda reparation. Värt att notera är att hävning enbart är möjligt om felet är avgörande.

Hoppas detta var till hjälp och lycka till!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare