Reklamation

Hej!

Jag har tillsammans med ett företag designat min egna brudklänning som de sedan sytt upp efter mina mått. Fick inte välja tyger och gick endast på ett fåtal provningar. På sista provningen frågade jag varför det var lite rynkigt på magen och då förklarade en av butikspersonalen att det kunde bero på att klänningen var lite tight på låren. Förklarade då att jag inte känner för att sy ut klänningen om det endast skulle göra att rynkorna försvann och det sa butikspersonalen inget mer om. Klänningen sprack ca 20cm på min bröllopsdag, mitt på låret med båda lagrena. När jag sedan ville reklamera klänningen sa de att de varnat mig och hänvisade mig då till min hemförsäkring. Företaget håller med om att de inte varnat mig om att det finns en risk att klänningen kan spricka om jag inte syr ut den och efter många om och men har de nu valt att ersätta mig med en summa som uppgår till ca 20%, jag vill ha tillbaka hela summan och har därav inte accepterat ersättningen. Hur ser det ut för mig rent juridiskt? Har jag rätt att reklamera min klänning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om köp av en bröllopsklänning som är specialgjord och då blir konsumentköplagen (KköpL) tillämpar.

Kan du reklamera en varan?
Ja det kan du. Då klänningen gick sönder och hände efter ha använt klänningen endast en gång så bör varan anses vara felaktig, då den är bristfällig i kvaliten och då du har använt varan på ett ändamålsenligt sätt (16 § KköpL). Sedan som du skriver underlät företaget att påpeka de konsekvenser att inte sy ut klänningen och därmed bör 16 § 3 st p 2 KköpLuppfyllt. Då de har en skyldighet till dig att upplysa dig om viktig information och därmed går det att anse att klänningen är felaktig.

Har du reklamerat varan?
Att utgå från informationen som du har gett mig verkar det som att du har kontaktat säljaren och påpekat felet på varan, alltså reklamerat enligt 23 § KköpL. Då har du uppfyllt den första delen av reklamationen. Den andra delen är att du måste ha reklamerat inom skälig tid från den tidpunkt du upptäckte felet eller borde ha upptäckt felet. När det kommer till vad som anses vara skälig tid har man gjort den bedömning att vid köp av en näringsidkare så har köparen två månader på sig att reklamera fel.

Påföljder vid fel på varan
Då vid fel på varan och vid en reklamation så har konsumenten rätt till:
- Avhjälpande och omleverans (26-27 §§ KköpL)
- Prisavdrag eller hävning (28-29 §§ KköpL)
- Ersättning för att avhjälpa felet (28 § 2 st KköpL)
- Skadestånd (30-31 §§ KköpL)

Då avhjälpande och omleverans inte är aktuellt då bröllopet har varit bör påföljderna prisavdrag eller hävning vara aktuella. Vid prisavdrags ska det göras ett skäligt avdrag jämfört med felet på klänning. För att du ska kunna ha rätt att häva köpet behöver felet vara av väsentlig betydelse.

Sedan om ni inte skulle komma överens så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare