Reklamation

Får lite mixad info och konsumentköplagen tycker jag inte är helt tydlig på denna punkt.

Jag har ett par hörlurar med 2 års garanti. När de gick sönder efter 8 mån fick jag ett par nya, men inget nytt kvitto. Eftersom konsumentköplagen säger 3 år för reklamation så har jag ju inget bevis på varken ny garanti eller reklmation om jag inte får ett nytt kvitto.

Så, om jag får min vara utbytt, borde jag då inte få ett nytt kvitto för de nya hörlurarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Av 23 § 3 st. konsumentköplagen (KKL) följer att om köparen inte reklamerar inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Se även 21 § KKL. Konsumentköplagen gäller ju enligt 1 § KKL alla köp mellan näringsidkare och privatpersoner, men mycket konsumentköprätt är idag specialreglerat av näringsidkarna då de erbjuder konsumenten både till exempel öppet köp och bytesrätt, och då krävs ofta uppvisande av kvitto för att kunna åberopa denna rätt (med andra ord bättre villkor än själva lagen).

Under de 3 första åren ger Konsumentköplagen ett bra skydd om varan går sönder på grund av fel som fanns redan från början. Du måste reklamera varan inom två månader från det att du märkte felet, då räknas det alltid som du har reklamerat i tid (enligt 23 § KKL). När du har reklamerat varan ska den repareras utan kostnad för dig.

Under de första sex månaderna är det säljarens sak att visa att det inte är ett ursprungligt fel (20 a § KKL). Efter det måste du bevisa att felet fanns från början. Konsumentköplagens regler kan inte avtalas bort. Om varan har ett fel, kan du välja mellan avhjälpning, omleverans, ett lämpligt avdrag av köpesumman eller att häva köpet.

Konsumentköplagen är i huvudsak tvingande. Det betyder att en säljare inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen. Däremot får säljaren som sagt erbjuda dig bättre villkor.

Eftersom du reklamerat varan och sedan fått en ersättningsvara ska du således också ha rätt till ett kvitto på detta, precis som du säger. Mitt förslag är att du kontaktar butiken och ber om att få kvittot (de har ofta koll på kvittona i sina system och kan med största sannolikhet leta upp ett gammalt kvitto) eftersom garantitiden gäller från och med att du tagit emot varan.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare