Regressrätt i praktiken

Hej! Ni har några gånger angivit att en låntagare har 'regressrätt', gentemot en medlåntagare om denne 'konstrar' med att betala 'sin' del. Vore tacksam för något mer info betr tillvägagång för att utnyttja denna rätt, som man har. Handlar det om att stämma inför domstol, eller be kronofogden om hjälp eller kanske något annat alt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regressrätt kan som bekant uppstå på flera olika sätt, det enklaste tillvägagångssättet är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du har möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande för de flesta typer av skulder både mellan privatpersoner och mellan företag. Efter det att du fyllt i en ansökningsblankett och skickat in till Kronofogden får den du riktar krav mot ett föreläggande från kronofogden. Detta sker genom delgivning.

Om personen du riktar krav mot invänder är det upp till dig om du vill gå vidare med din fordran till domstol. Vill du driva ärendet vidare tar domstolen ut en avgift för detta. Storleken på denna avgift beror på hur stor skulden är och hur målet handläggs. På Kronofogdens hemsida kan du ansöka om betalningsföreläggande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Stephanie FjeldsethRådgivare