Regressfordran från medsökande

Hej, Mitt ex har tagit ett lån med mig som medsökande för många år sedan när vi bodde ihop som hon sedan slutade betala av när vi separerade och då gick sedan företaget på mig. Hon hade inte kunnat få något lån alls om jag inte ställde upp som medsökande. Hon står som huvudgäldenär på lånet, innebär det att jag kan med gott mod kräva tillbaka pengarna jag betalade för hennes skull? Hälsning N

Lawline svarar

Hej N!

Då ditt ex och du tillsammans sökte ett lån gjorde du rätt när du betalade till företaget då ni hade ett solidariskt betalningsansvar. Din fråga gäller om du kan kräva tillbaka de pengar du betalat för hennes skull ifrån henne och svaret är att du har rätt att göra detta. Om du skulle behöva hjälp med att få din regressfordran betald av din före detta flickvän kan du vända dig till kronofogden, som kan hjälpa dig med detta. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare