FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2015

Reglering av bodelning genom samboavtal

Hej, om jag och min blivande sambo skaffar en gemensam bostad och jag skjuter till mycket mer pengar än honom så undrar jag hur jag säkrar upp det ifall han skulle avlida, så inte hans barns arvsrätt "tar" min del som jag har betalat mer. Kan vi skriva ett skuldbrev på mellanskillnaden så att jag får tillbaka det beloppet jag har betalat mer än honom. Vi har båda barn i tidigare äktenskap. Mvh M

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag skulle rekommendera dig att ni skriver ett samboavtal om hur bodelningen ska gå till. I avtalet kan ni reglera hur stor del av försäljningen av bostaden som ska tillfalla dig respektive din sambo vid en bodelning. När någon av er dör görs nämligen först en bodelning mellan er två. Sedan fördelas tillgångarna som den avlidne fick genom bodelningen mellan dödsbodelägarna (vanligtvis barnen). Genom att reglera bodelningen i ett samboavtal behöver ni inte följa reglerna i sambolagen (2003:376) eftersom avtalet går före lagen.

Jag hoppas det här svarade på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare